Ebben a tanévben is arra készültünk, hogy az iskolában, hagyományos keretek között tarthatjuk meg a Fenntarthatósági témahetet. Nem így lett. Az utolsó pillanatban kellett újra tervezni a felső tagozatosok számára a programokat. Azt gondolom, hogy a téma fontosságát jelzi, hogy Áder János Köztársasági Elnök Úr vállalta a fővédnökséget (nem először). Ő választotta a fent olvasható Szentgyörgyi Albert idézetet is mottóként, illetve egy színvonalas kisfilmet is készítettek, melyben a hét témáit emelték ki. Ezek a következők voltak:

Fenntarthatósági témahét 2021.

online 2.0 (reméljük jövőre már nem így lesz)

„A természet hatalmas, az ember parányi. Ezért aztán az ember léte attól függ, milyen kapcsolatot tud teremteni a természettel, mennyire érti meg, és hogyan használja fel erőit saját hasznára.”

Szentgyörgyi Albert

Ebben a tanévben is arra készültünk, hogy az iskolában, hagyományos keretek között tarthatjuk meg a Fenntarthatósági témahetet. Nem így lett. Az utolsó pillanatban kellett újra tervezni a felső tagozatosok számára a programokat. Azt gondolom, hogy a téma fontosságát jelzi, hogy Áder János Köztársasági Elnök Úr vállalta a fővédnökséget (nem először).  Ő választotta a fent olvasható Szentgyörgyi Albert idézetet is mottóként, illetve egy színvonalas kisfilmet is készítettek, melyben a hét témáit emelték ki. Ezek a következők voltak:

az erdő, mint ökoszisztéma,
– a zöld gazdaság
a fenntartható közösségek.

Az online oktatás egy kicsit megkötötte a kezünket, ennek ellenére minden évfolyamon beszélgettünk a gyerekekkel a biológia, természetismeret és kémia órákon ezekről a témákról. Az a tapasztalatom, hogy a gyerekek nagyon érdeklődőek, ezt kihasználva gondolkodásra kell őket késztetnünk a jövőnkkel kapcsolatban. Tudatosítani kell bennük, hogy az utolsó pillanatban vagyunk, ha még tenni szeretnénk azért, hogy unokáinknak egy élhető bolygót adjunk át.

A témákhoz kapcsolódóan a gyerekekkel kisfilmeket is megnéztünk, melyekről beszélgettünk, véleményeket ütköztettünk. Örök téma a hulladék mennyiségének felhalmozódása és a környezetszennyezés. Ezt azért is fontos kiemelni nekik, mert ebben a miénk a főszerep. Sajnos azt kell mondani, hogy nemcsak tőlünk távol, hanem a közvetlen közelünkben is egyre többször hallunk negatív példákat. Gondoljunk csak a Tiszán úszó szeméthegyekre, vagy a Soroksári Duna-ágat szennyező olajfoltra.

A szervezők által felajánlott online órák közül is válogathattak az osztályok az őket érdeklő témákban. Minden tanulónkkal kitöltettük a Nagy klímateszt című feladatot, amelyben nem csak válaszolniuk kellett a kérdésekre, de magyarázatot is kaptak a benne szereplő problémákra, így tanultak is belőle. A teszt kitöltésénél az országból az 1000 legjobb tanulót hívják be a második fordulóra, ahol értékes nyereményeket kaphatnak.

Erre a hétre esett a Föld napja is, amelyre egy kiállítást terveztünk „1 kép-1 vers” címmel. Ezt a kiállítást az iskolába való visszatéréskor fogjuk megvalósítani a Madarak és fák napjára. A gyerekek, az általam kiválasztott versekhez készítenek illusztrációkat, illetve a tanári kar fényképekkel színesíti majd a kiállítást. A képek mellé QR-kódokat is illesztünk, melyeken a verseket el is lehet majd olvasni.

Csatlakoztunk a „Tisztítsuk meg Magyarországot” programhoz is, melyet szintén májusban fogunk megvalósítani. Ennek keretében az iskolánk környékét szeretnénk tisztává varázsolni.

Végezetül szeretnék leírni két olyan dolgot, amelyet a gyerekek is megdöbbenve hallgattak a „Műanyag: áldás vagy átok” című kisfilmben. Egy műanyag palack átlagos használata 15 perc, lebomlási ideje 400 év, vagyis 16 generáció környezetét szennyezi.

A nyitó előadásban Áder János felhívta a gyerekek figyelmét ruhatárunk indokolatlan felduzzasztására. Többünk szekrényében vannak olyan ruhák, amelyeket alig használunk, tudni kell, hogy egy farmernadrág előállításához 7000 liter vízre van szükség. Ezek kis problémáknak tűnhetnek, de a sok kicsi megoldásból talán egyszer a nagyobbak is megoldhatók lesznek.

 

Petőné Horváth Éva